Тренінг зі стресостійкості для запорізьких учителів
09 червня 2025Робота з дітьми вимагає від педагогів значного психологічного навантаження, а в умовах воєнного стану воно істотно зросло. Щоб кваліфіковано виконувати свої професійні обов’язки, вчителі повинні знати, як подолати власний стрес. Про це йшлося під час практичного тренінгу, який провела для педагогічних працівників однієї з запорізьких шкіл виконувачка обов’язків завідувача сектору з впровадження та реалізації програм психосоціальної підтримки управління інспекційної діяльності у Запорізькій області. Вона розповіла, що симптоми стресу поділяються на фізичні, психологічні та поведінкові.
Фізичні симптоми стресу – це реакції організму на психоемоційне напруження. Серед найпоширеніших – головний біль, прискорене серцебиття, підвищений тиск, порушення сну (безсоння або, навпаки, надмірна сонливість), утома, виснаження, проблеми з травленням, підвищене потовиділення, тремтіння рук або тіла, зниження або підвищення апетиту, часті застуди через ослаблений імунітет.
Психологічні симптоми стресу – це зміни в емоціях, поведінці, мисленні та сприйнятті, які виникають у відповідь на надмірне або тривале психічне навантаження. Основні – тривожність або постійне внутрішнє напруження, дратівливість, агресивність, перепади настрою, втрата інтересу до звичних справ, проблеми з концентрацією уваги, погіршення пам’яті, відчуття безнадії або пригнічення, зниження мотивації, апатія, порушення сну, надмірна самокритика, почуття провини, соціальна ізоляція, труднощі в прийнятті рішень.
Поведінкові симптоми стресу – це зміни в щоденній поведінці людини, що виникають як реакція на внутрішнє напруження чи психологічний тиск. Серед основних – зміни в харчуванні (переїдання або відмова від їжі), зловживання шкідливими звичками (паління, алкоголь, надмірне вживання кави, енергетиків тощо), нервозність у діях (часте постукування пальцями, ходіння туди-сюди, стиснені кулаки), відкладання справ, зниження працездатності, залежність від ґаджетів, ігор, соцмереж як спосіб утекти від реальності, імпульсивні дії.
Ці симптоми часто супроводжують прояви стресу й можуть негативно впливати на якість життя. Тому в ході тренінгу учасники дізналися, як упоратися з ними й допомогти не лише собі, а й іншим, виконали різні практичні вправи, які можна використовувати в повсякденному житті.
Більше про психосоціальну підтримку на робочому місці у воєнний і післявоєнний час: https://pratsia.in.ua/ilo/psykhosotsialna-pidtrymka-na-roboti.html