Працівників дошкільних закладів у м. Кропивницькому поінформовано про важливість запровадження програми психосоціальної підтримки

28 березня 2025

Фахівці Управління інспекційної діяльності у Кіровоградській області провели роз’яснювальні заходи для працівників дошкільних навчальних закладів у м. Кропивницькому з питань впровадження психосоціальної підтримки на робочому місці.

Інспектори наголосили, що в умовах війни ситуація в Україні виходить за межі звичайного людського досвіду. Вона значно порушила життєдіяльність людей, завдала шкоди їх здоров’ю, принесла великі людські втрати, значні матеріальні збитки, тощо. Такі кризові ситуації підвищують рівень стресу, а в довгостроковій перспективі можуть мати значні соціальні та психологічні наслідки для цілих сімей та спільнот.

Фахівці управління запропонували запровадити програми психосоціальної підтримки. Роз’яснили, що запровадження програми підсилить значення та відкриє шлях до профілактики інших психосоціальних ризиків у сфері праці.

Пояснили, що психосоціальна підтримка співробітників є пріоритетною частиною загальної політики безпеки і здоров’я на роботі. Також, що психосоціальна підтримка полягає в тому, щоб розкрити внутрішній потенціал людини та спільноти, допомогти розвинути механізми подолання стресу та підвищити стійкість до нього. Вчасно та якісно надана психосоціальна підтримка може допомогти відновитись після кризової події значно швидше та мінімізує ризик виникнення серйозних психологічних проблем. Тому психічне здоров’я працівників потребує відповідних дій на рівні роботодавця.

Для того, щоб психосоціальна підтримка була системною, відбувалася на постійній основі й мала профілактичний характер, потрібна відповідна система дій: політика і програма заходів у межах цієї політики. Системна турбота про ментальне здоров’я так само важлива, як і турбота про фізичний стан людини. Це може врятувати життя, запобігти травмуванню на роботі, зберегти кадровий потенціал, підвищити мотивацію і продуктивність і бути фактором додаткової привабливості для шукачів роботи та інвесторів.

Окрім цього, запровадження програми психосоціальної підтримки підсилить значення та відкриє шлях до профілактики інших психосоціальних ризиків у сфері праці. Психосоціальна підтримка є частиною заходів, які можуть бути інтегровані в загальну політику і програму безпеки й здоров’я на роботі. Вони доповнюють профілактичну діяльність, спрямовану на усунення та контроль факторів психосоціальних ризиків.

Також фахівці проінформували присутніх, якою може бути психосоціальна підтримка працівників; як надавати першу психологічну допомогу; як опановувати техніки самодопомоги. Акцентували на тому, у яких випадках слід звертатися до психолога і що може стати підставою звернення до психотерапевта.

Крім того, пояснили, що під час надання першої психологічної допомоги не варто:

– намагатися допомагати іншим, якщо сам не перебуваєш в достатньо стабільному емоційному стані;

– наполягати та змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;

–  перебивати чи квапити співрозмовника;

– давати обіцянки чи запевнення. Не говорити такі фрази: «Заспокойтеся», «Все буде добре» тощо. Такого роду слова замість надії можуть надати людині, якій ви допомагаєте, відчуття самотності;

– давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила. Вкрай важливо не говорити про емоції;

– торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;

– вигадувати того, чого не знаєте, переказувати не підтверджену інформацію почуту від інших, використовувати специфічну термінологію;

– розповідати про свої власні проблеми та труднощі;

– діяти так, немов зобов’язані вирішити за людину всі його проблеми. Це може позбавити людину віри у власні сили і здатності самій подбати про себе.

Успішний досвід у сфері психосоціальної підтримки на робочому місці в Україні надзвичайно важливий. Адже є підприємства, які достатньо давно мають програми підтримки здоров’я працівників. Такі нові виклики для України, як COVID-19 та війна, вносять корективи в наявні на підприємствах та організаціях програми, а також вимагають впровадження відповідних політик і програм психосоціальної підтримки в усіх секторах економіки й на підприємствах будь-якого розміру. У воєнний та післявоєнний час обмін успішними практиками, тристоронні та двосторонні переговори соціальних партнерів допоможуть сформувати національну політику щодо психосоціальної підтримки у сфері праці.

Також, були надані консультації з питань дотримання законодавства про працю в період дії воєнного стану.

Актуальна інформація з питань психосоціальної підтримки на робочому місці: https://pratsia.in.ua/