Вимоги до улаштування вантажозахоплювального органу (гак, гакова підвіска)

26 травня 2025

Технічну консультацію на робочих місцях одного з підприємств Запорізького району, що експлуатує вантажопідіймальні крани, провели посадовці відділу з питань безпеки праці центрального регіону управління інспекційної діяльності у Запорізькій області.

Під час консультації увагу було зосереджено на вимогах до улаштування вантажозахоплювальних органів вантажопідіймальних кранів, зокрема гака та гакової підвіски.


Зокрема, було роз’яснено наступне:

  • як вантажні, на кранах застосовуються ковані, штамповані та пластинчасті гаки. Вони можуть бути однорогими або дворогими. На таких гаках обов’язково повинне бути маркування;
  • гаки вантажопідіймальних кранів і електричних тельферів повинні бути обладнані запобіжним замком, що унеможливлює самочинне випадіння знімного вантажозахоплювального пристрою. Винятком є гаки портальних кранів, що працюють у портах, а також кранів, які транспортують розплавлений метал або рідкий шлак;
  • у разі використання гака без запобіжного замка допускається застосування лише таких канатних або ланцюгових знімних вантажозахоплювальних пристроїв, що унеможливлюють їх випадіння із зіва гака;
  • для кранів, що транспортують розплавлений метал або шлак, перевірка кованих, штампованих і пластинчастих гаків та деталей їх підвіски здійснюється з використанням неруйнівного методу контролю. Така перевірка проводиться не рідше одного разу на 12 місяців;
  • під час контролю перевіряють відсутність тріщин у нарізній частині гака, у вилці пластинчастого гака, а також в осі з’єднання з вилкою або траверсою. Необхідність та періодичність перевірки інших елементів підвіски визначає суб’єкт господарювання. Результати контролю мають зберігатися разом із журналом нагляду (паспортом) вантажопідіймального крана.

Експлуатація вантажопідіймального крана забороняється у разі виявлення таких несправностей гакової підвіски:

  • тріщини в елементах змінних вантажозахоплювальних органів (гак, траверса тощо);
  • відсутність шплінтів, затискувачів або наявність ослаблених елементів кріплення канатів;
  • гак не обертається в обоймі; гайка, що кріпить гак, не має пристрою для запобігання самовідгвинчуванню;
  • зношення або пошкодження гака та його підвіски перевищує допустимі норми згідно з технічною документацією;
  • відсутність запобіжного замка на гаку.

Більше інформації про безпечну роботу — за посиланням: https://pratsia.in.ua/safe_work.php.