Моделювання ситуації вантажно-розвантажувальних робіт: досвід і вимоги безпеки праці
18 квітня 2024Фахівцями відділу з питань безпеки праці східного регіону управління інспекційної діяльності у Дніпропетровській області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці у березні 2024 року проведено моделювання ситуації під час вантажно-розвантажувальних робіт на металургійному підприємстві – ТОВ ІНТЕРПАЙП НІКО ТЬЮБ.
В ході моделювання було проведено виконання комплексу заходів, спрямованих на підняття різноманітних вантажів з метою їх завантаження та розвантаження за допомогою спеціалізованої техніки.
Зазначені правила поширюються на всіх суб’єктів господарювання (роботодавців та працівників) незалежно від форм власності та організаційно-правової форми, які в процесі своєї діяльності виконують вантажно-розвантажувальні роботи, навантаження (розвантаження) та вивантаження. Вони обов’язкові для роботодавців і працівників.
Перш ніж проводити роботи із завантаження чи розвантаження на підприємстві роботодавець має ознайомитися із вимогами до безпечного виконання вантажно-розвантажувальних робіт, розробити та затвердити відповідну документацію, отримати дозволи.
Посадова особа або працівник, відповідальний за безпечне проведення вантажно-розвантажувальних робіт, повинна:
- визначити спосіб навантаження і розвантаження;
- зробити розміщення робочої сили;
- перевірити справність пристосувань і засобів індивідуального захисту;
- встановити порядок обміну умовними сигналами між стропальником, що подає сигнали, і машиністом підіймально-транспортного устаткування при провадженні робіт механічним способом;
- провести інструктаж працівникам перед початком робіт.
Якщо на підприємстві виконують вантажопідіймальні роботи кранами, потрібно розробити та затвердити проєкт виконання робіт, технологічні карти складування вантажів, навантаження і розвантаження рухомого складу. Окрім того, щоб переміщувати вантажі, роботодавець розробляє і затверджує транспортно-технологічні схеми, забезпечує наявність графічних зображень (схем) стропування типових вантажів та їх виконання.
Для керування та обслуговування кранів роботодавець повинен призначити кранівників, які мають посвідчення на право керування краном визначеного типу.
Під час експлуатації кранів має бути забезпечене керування ними лише машиністом або працівником, який одержав спеціальний ключ (ключ-марку) від індивідуального контактного замка з метою унеможливлення несанкціонованого їх пуску.
Машиніст щозміни перед пуском крана в роботу здійснює огляд крана. Кран оглядається лише за непрацюючих механізмів і вимкненому рубильнику в кабіні машиніста.
Після огляду, перед пуском крана в роботу, необхідно всі його механізми випробувати на холостому ходу та зробити про це запис у вахтовому журналі машиніста.
Фахівці відділу звернули увагу на те, що при переміщенні вантажу устаткуванням необхідно використовувати марковані, справні, відповідні вантажопідіймальності змінні вантажозахоплювальні органи та знімні вантажозахоплювальні пристрої, які пройшли технічний огляд і випробування. Знімні вантажозахоплювальні пристрої (стропи, траверси) до пуску в роботу повинні бути піддані повному технічному огляду та повинні мати бирки, на яких зазначені дата огляду, інвентарний номер пристрою та його максимальна вантажопідіймальність.
Вантажно-розвантажувальні роботи працівники повинні виконувати під керівництвом посадової особи або працівника, відповідального за безпечне проведення цих робіт.
На кожній дільниці робіт вантажопідіймальних кранів для обв’язування, зачіплювання або підвішування вантажів роботодавець повинен призначити стропальників з-поміж працівників, які досягли 18 років та пройшли навчання в установленому порядку. Стропальник у своїй роботі підпорядковується працівнику, відповідальному за безпечне проведення робіт.
Перед початком роботи стропальнику необхідно підібрати знімні вантажозахоплювальні пристрої, що відповідають масі та характеру вантажу, який підіймається, перевірити їх справність, наявність на них клейм або бирок з позначенням номера, дати виготовлення та вантажопідіймальності та перевірити освітлення робочого місця.
Перед виконанням кожної операції з переміщення вантажу стропальник повинен особисто подати відповідний (поданий за допомогою рук або по радіо) сигнал машиністу.
Перед подачею сигналу про підіймання вантажу стропальнику необхідно: переконатися, що вантаж надійно застропований та нічим не утримується; перевірити, чи немає на вантажі незакріплених деталей та інструменту або інших предметів, що можуть випасти під час підіймання та переміщення; упевнитися, що вантаж не може під час підіймання за будь-що зачепитися; переконатися у відсутності людей біля вантажу, між вантажем, що підіймається, та стінами.
Під час підіймання та переміщення вантажу стропальник зобов’язаний:
- подати сигнал для підіймання вантажу на висоту до 300 мм, перевірити правильність його стропування і тільки після цього подати сигнал про підіймання вантажу на необхідну висоту;
- супроводжувати вантаж під час переміщення та стежити, щоб він не переміщувався над людьми та не міг за будь-що зачепитися. Якщо супроводжувати вантаж немає можливості, за його переміщенням повинен стежити машиніст крана. А якщо вантаж перебуває в зоні, яка не має огляду з кабіни машиніста, – повинен стежити другий стропальник або сигнальник;
- здійснювати укладання вантажу рівномірно, без порушень установлених для складування габаритів та без захаращування проходів і проїздів.
Додатково було обговорено алгоритм дії посадових осіб, машиністів вантажопідіймальних кранів з електричним приводом та стропальників у випадках аварійного відключення електроенергії.
Підсумовуючи захід, фахівці управління інспекційної діяльності наголосили, що виконання вимог нормативних актів з охорони праці має важливе значення для безпечної та злагодженої роботи кранівника та стропальника.
Посилання на відео – https://youtu.be/sJoBaSs4fk0